הלוקס ולגוס HALLUX VALGUS   – ” בוהן קלובה ” 

 מה זה הלוקס ולגוס?

הלוקס ולגוס הנו עיוות שכיח של הבוהן הגדולה בכף הרגל; זוהי, למעשה, רקמת עצם המתפתחת סביב מפרק האצבע הראשונה כלפי חוץ ודוחפת את האצבע הראשונה לעבר האצבע הסמוכה לה. לעיתים, רקמת העצם אף מסובבת את האצבע הראשונה וגורמת לה להידחף מתחת או מעל האצבע הסמוכה לה. תופעה זו יוצרת עיוות בעצמות ובאצבעות עצמן, וגורמת להתהוות בליטה חיצונית (הנקראת בוניון) בבסיס הבוהן. מציאות זו מלווה לעיתים בדלקת, נפיחות וכן כאב חזק בצד החיצוני של הבוהן ובאזור הבליטה; כן, עשויה להתבטא בהליכה לא מאוזנת (כתוצר לוואי של הכאב), תוך היווצרות שינויים בעמוד השדרה ובמפרקים נוספים.

הסיבה להתפתחות הלוקס ולגוס:

כפי שידוע, ב – 70% מהמקרים הסיבה היא תורשתית; היא מופיעה בשכיחות גבוהה יותר בגיל מבוגר, אך קיימת גם אצל צעירים. מצב זה שכיח יותר אצל נשים וקשור לנעילת נעלי עקב. נעל לוחצת עלולה לעורר את הבעיה ו/או להחמיר אותה. ידוע שבתרבויות בהן נהוג ללכת יחפים – התופעה כמעט ואיננה קיימת.

הפתרון?

הבעיה מורכבת מהפן הרפואי כמו גם האסתטי. מבחינה טיפולית, יש צורך ראשוני להפחית את הלחץ הפיזי של הנעל על אזור הבליטה. זהו, כמובן, אינו טיפול מונע, אך הוא מספק הקלה. כיום קיימים עזרים שונים כגון: מפרידי אצבעות, שתפקידם לשחרר מעט לחץ ביניהן. כשהתופעה מלווה בכאב ממושך, של לפחות מספר חודשים, הרופאים ממליצים על ניתוח, בו מורידים רקמות עצם. ניתוח זה מצריך 2-4 חודשי החלמה, כאשר בדר”כ ההחלמה מניתוח זה קשה מאוד. ניתוח מבוצע רק אם קיים כאב לאורך תקופה ממושכת וכל ניסיון אחר לא עזר.

המלצותינו לטיפול בבעית הלוקס ולגוס

מטופל הרוצה להשתחרר ממצב של כאב ולהימנע מלהגיע לניתוח, יכול לפעול על פי ההמלצות הבאות:

  • בשלבים המוקדמים של היווצרות הבניון / הלוקס ולגוס ניתן לטבול את הרגליים במים חמים וזה עשוי לספק הקלה זמנית.
  • מדרסים עשויים לעזור על ידי חלוקה של העומס בכף הרגל וכן שחרור של עצמות המסרק.
  • לדאוג לנעל מתאימה, שאיננה לוחצת (ולנשים – להימנע מנעלי עקב.
  • נעליים בעלות סוליות מיוחדות, המסייעות לפרוק את הלחץ באזור ה- “בניון”.